? ??????????????Blue Bubbles? ????? ?? ???Rating: 4.3 (1043 Ratings)??2 Grabs Today. 62691 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Dark Blue Abstract? ????? ?? ???Rating: 3.8 (209 Ratings)??2 Grabs Today. 20210 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????The BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Pembuka kata

Tuesday, July 21, 2009

Menjaga tutur kata..

MENJAGA TUTUR KATA
Muaz bin Jabal melaporkan dia pernah berkata kepada Nabi Muhammamd, “Wahai Rasullah,terangkan kepada saya mengenai amalan yang membolehkan saya masuk syurga dan menjauhkan saya daripada api neraka,”
Nabi Muhammad menjawab, “Saudara bertanya satu perkara besar.Namun ia ringan dilakukan bagi sesiapa yang diringankan oleh Allah Yang Maha Agung lagi Maha Besar.Perkara itu adalah saudara menyembah Allah,jangan menyekutukan Allah dengan apa-apa sekali pun.Saudara mendirikan solat,membayar zakat,berpuasa pada bulan Ramadhan dan melakukan ibadat haji di Kaabah.”Kemudian Nabi Muhammad berkata lagi, “Mahukan saudara jika saya tunjukkan pintu-pintu kebaikan?Puasa adalah perisai,sedekah dapat menghapuskan dosa seperti air yang dapat memadamkan api,serta solat tengah malam.”
Kemudian Nabi Muhammad membaca ayat al-Quran;surah as-Sajadah:16-17, “Lalu mereka meninggalkan tempat tidur mereka bagi mengerjakan sembahyang sunat tahajud dan beribadah kepada Allah.Mereka juga sentiasa berdoa kepada Tuhan dengan perasaan takut dan mengharap.Mereka juga sentiasa mendermakan sebahagian harta yang Kami berikan.Setiap orang tidak tahu satu per satu balasan baik yang disembunyikan daripada pengetahuan mereka yang mereka sangat suka melihatnya,sebagai balasan bagi apa yang mereka kerjakan.”
Kemudian Nabi Muhammad berkata lagi, “Mahukan saudara jika saya terangkan apa yang menjadi kepada pekerjaan,tiangnya dan puncaknya?Muaz menjawab, “Mahu Rasullah.”Nabi Muhammad berkata, “Kepala pekerjaan adalah Islam,tiangnya adalah solat dan puncaknya jihad.” Kemudian Nabi Muhammad berkata lagi, “Mahukah saudara jika saya terangkan apa yang menguasai itu semua?” “Mahu,wahai Rasul,”kata muaz. Nabi Muhammad menunjukkan lidahnya sambil berkata, “jagalah yang ini.”Muaz bertanya, “Wahai utusan Allah,adakah kami akn diseksa atas segala yang kami ucapkan?”
Kata Nabi Muhammad, “Muaz,bukanlah manusia dicampakkan ke dalam neraka akibat perkara yang mereke ucapkan?”. (Hadis Riwayat Nawawi).

0 ulasan:

islamic